Filmrecensie Contre Toi

Er zijn boeken vol over geschreven: het Stockholmsyndroom, het psychologische verschijnsel waarbij een gegijzelde sympathie krijgt voor de gijzelnemer. Aan dit fascinerende en complexe syndroom heeft de Franse regisseur Lola Doillon zich gewaagd in haar nieuwste film: Contre Toi.

Contre Toi gaat over de chirurg Anne (Kristin Scott Thomas), die niet getrouwd is, geen kinderen heeft en ook weinig vrienden. Als ze onverwachts ontvoerd wordt door een jonge man, Yann (Pio Marmaï), die haar verantwoordelijk houdt voor de dood van zijn vrouw, mist niemand haar genoeg om actie te ondernemen. Dagenlang wordt ze vastgehouden in een kamer met alleen een bed en een emmer om haar behoeften op te doen. Wanneer ze erachter komt wie haar ontvoerder is, gaat ze met hem in gesprek. Op een bijzondere manier komen de twee eenzame mensen nader tot elkaar en ontstaat er een sterke band tussen Anne en juist diegene die haar de vrijheid ontnam.

Lola Doillon heeft ervoor gekozen om het verhaal te vertellen met het gebruik van flashbacks. In de openingsscène zie je hoe Anne thuiskomt en haar antwoordapparaat afluistert. Er staan vijf dagen oude berichten op van haar moeder, die zich afvraagt waarom ze niets van haar hoort. Hierdoor weet je als kijker al dat Anne blijkbaar weg is geweest. Het neemt een groot deel van de spanning weg: dat Anne ontvoerd wordt, maar levend thuis weet te komen, is dan al bekend. Maar daar draait Contre Toi niet om: de kracht van de film zit in het psychologische spel tussen Anne en Yanne. Terwijl Anne gevangen wordt gehouden en compleet afhankelijk van Yanne is, durft ze hem nog verbaal aan te vallen en te laten zien dat ze eigenlijk veel sterker is dan hij. De sterke band die tussen hen ontstaat is, vooral dankzij het sterke acteerwerk, volledig geloofwaardig. Hoe kan dat ook anders, met Kristin Scott Thomas in de hoofdrol. Maar ook Pio Marmaï, een nog vrij onbekende acteur, blijft in dit intrigerende drama  ferm overeind staan naast deze filmvedette. En ook al denk je bij het begin van de film al redelijk goed te weten hoe het gaat eindigen, zorgt Lola Doillon toch nog voor een verrassend slot.

Frankrijkblogs redacteur Helene van Santen had onlangs een interview met regisseur Lola Doillon over Contre Toi. Klik hier voor het artikel.

Contre Toi. Regie: Lola Doillon. Met: Kristin Scott Thomas, Pio Marmaï. Genre: Drama. Lengte: 85 minuten.
De film draait vanaf vandaag (21 april) in de bioscoop in Nederland.