Filmrecensie Les Petits Mouchoirs

Het is de derde speelfilm van de Franse regisseur Guillaume Canet en het was een grote filmhit in Frankrijk. Les Petits Mouchoirs was met zo’n vijf miljoen bezoekers de best bezochte film van 2010 in Frankrijk, en dat schept hoge verwachtingen voor de internationale release. Die verwachtingen maakt Canet ruimschoots waar. Al na de eerste vijf minuten weet je als kijker zeker: dit is een topfilm. De openingsscène speelt zich af in een nachtclub in Parijs, waar een groep vrienden wild aan het feesten is. Ludo (Jean Dujardin) verlaat de discotheek vroegtijdig en rijdt in het holst van de nacht op zijn motor door de Franse hoofdstad, als hij plotseling wordt aangereden door een vrachtwagen. De hele zaal schrikt en slaakt een kreet.

Door Ludo’s ziekenhuisopname komt de vriendengroep voor een dilemma te staan. Hun jaarlijkse vakantie in het prachtige strandhuis van restauranthouder Max (François Cluzet) en zijn vrouw Véro (Valérie Bonneton) op Cap Ferrat stond gepland. Ze besluiten om er toch naartoe te gaan, en laten Ludo in het ziekenhuis in Parijs achter. In de vriendengroep heeft iedereen zijn eigen problemen én geheimen. Marie (Marion Cotillard) heeft bindingsangst, Vincent (Benoît Magimel) worstelt met homoseksuele gevoelens, Éric (Gilles Lellouche) is een vreemdganger die het niet kan verkroppen als hij wordt gedumpt, en Antoine (Laurent Lafitte) kan zijn ex Juliette (Anne Marivin) niet vergeten. Ze proberen te doen alsof er niets aan de hand is, maar houden zij dit vol?

Les Petits Mouchoirs is een film waarin de kijker het ene moment schrikt, het volgende hardop moet lachen, om vervolgens in snikken uit te barsten. Je leeft als kijker volop met de personages mee, ze hadden net zo goed jouw vrienden kunnen zijn. Het maakt Les Petits Mouchoirs een ontroerende, aangrijpende prachtfilm. Is er dan helemaal niets op Les Petits Mouchoirs aan te merken? Toch wel: de film duurt erg lang (ruim 2 1/2 uur). Hierdoor worden alle personages goed uitgediept en krijgt de kijker het gevoel dat hij hen echt leert kennen, maar toch hadden sommige scènes iets korter gemogen. Maar dat is ook het enige minpuntje. Verder is Les Petits Mouchoirs echt een topfilm, een absolute aanrader.

Frankrijkblogs redacteur Helene van Santen heeft onlangs een interview gehouden met regisseur Guillaume Canet in Parijs. Klik hier voor het interview.

Les Petits Mouchoirs. Regie: Guillaume Canet. Met: Marion Cotillard, Jean Dujardin, Benoît Magimel, Valérie Bonneton. Genre: Drama. Lengte: 153 minuten.
De film draait vanaf vandaag in verschillende bioscopen in heel Nederland. Klik hier voor de complete filmagenda.