Filmrecensie: Benda Bilili!

Een droom die werkelijkheid wordt. Dat is in één zin waar Benda Bilili! over gaat. De documentaire volgt vijf jaar lang de muziekgroep Staff Benda Bilili. De band bestaat uit lichamelijk gehandicapte muzikanten die leven in de ghetto’s van Kinshasa (Congo). Zij proberen te ontsnappen aan het harde en gevaarlijke straatleven door met elkaar muziek te maken.

De documentaire begint in 2004, als de Franse filmmakers Renaud Barret en Florent de la Tullaye bij toeval stuiten op Ricky. Hij is een soort beschermheer van de straatkinderen in de ghetto, en heeft een grote droom: hij wil van Staff Benda Bilili de beste band van heel Congo maken. Met vallen en opstaan lukt het de groep om uiteindelijk door te breken. Met hun cd Très, très fort behalen ze veel succes. Inmiddels heeft Staff Benda Bilili op veel grote internationale festivals opgetreden. De documentaire speelt zich voornamelijk af in de sloppenwijken van Congo, waar de straatkinderen stelen om te overleven. Toch overheerst een warm gevoel, van de droom die werkelijkheid wordt, begeleid door swingende muziek. De filmmakers laten op mooie wijze het enorme contrast zien tussen het straatleven in Congo en de westerse luxe op de internationale muziekfestivals.

Benda Bilili! Regie: Renaud Barret en Florent de la Tullaye. Genre: Documentaire. Lengte: 85 minuten.
De film is vanaf vandaag te zien in verschillende bioscopen in Nederland. Klik hier voor de complete filmagenda.