Filmrecensie Rien à déclarer

Na het overweldigende succes van Bienvenue chez les Ch’tis in 2008 (met zo’n 20 miljoen bezoekers de bestbezochte bioscoopfilm aller tijden in Frankrijk) was het lang wachten op de opvolger uit handen van de Franse regisseur Dany Boon. En nu is ‘ie er dan eindelijk: Rien à déclarer. De vraag die iedereen dan ook meteen stelt is: Is de film net zo grappig als de vorige? We kunnen je gerust stellen: ja, dat is ‘ie.

Rien à déclarer gaat over twee douanebeambten die begin jaren ’90 te horen krijgen dat hun kleine douanepost op de grens tussen Courquain (Frankrijk) en Koorkin (België) zal verdwijnen. De Belg Ruben Vandevoorde (Benoît Poelvoorde), overijverige douanier én zelfverklaard francofoob, krijgt tot zijn afgrijzen te horen dat hij samen met de Franse Mathias Ducatel (Dany Boon) de binnenwegen in het grensgebied in de gaten moet gaan houden, op zoek naar drugkoeriers en andere smokkelaars. Wat Ruben echter niet weet, is dat Mathias al een jaar een geheime relatie heeft met Ruben’s zus Louise, en haar ten huwelijk heeft gevraagd. Mathias besluit zich volledig in te zetten voor de nieuwe douaneopdracht, om zo Ruben’s goedkeuring te krijgen voor zijn liefde voor Louise. Maar is die liefde wel bestand tegen alle hilarische misverstanden die volgen?

Benoît Poelvoorde en Dany Boon ontpoppen zich in deze film tot een fenomenaal komisch duo. Hun karakters komen samen in allerlei slapstickachtige situaties à la Louis de Funes terecht, waarbij je als kijker hardop zit te lachen. Erg sterk van regisseur Dany Boon is dat de kijker geen sympathie voor Ruben (Poelvoerde) verliest. Zijn lelijke karaktertrekken blijven namelijk bovenal komisch. Door de verschillende verhaallijnen in Rien à déclarer, die naadloos in elkaar overlopen, blijft de film van minuut tot minuut leuk om naar te kijken. Kortom: Rien à declarer is een waardige opvolger van Bienvenue chez les Ch’tis en dan ook zeker een aanrader.

Frankrijk.blog.nl mag drie filmpakketten van Rien à déclarer weggeven. Winnen?

Rien à déclarer. Regie: Dany Boon. Met: Benoît Poelvoorde, Dany Boon, Christel Pedrinelli, Karin Viard, François Damiens. Lengte: 108 minuten. Genre: Komedie.
De film draait vanaf 26 mei in de bioscoop in Nederland.