Filmrecensie: Pieds Nus

Lily (Ludivine Sagnier) en Clara (Diane Kruger) zijn twee zussen die compleet verschillend van elkaar zijn. Lily leeft in haar eigen fantasiewereld: ze is onbevangen en vrij en laat zich door niemand vertellen wat ze moet doen. Ze woont samen met haar moeder op het platteland, waar zij in harmonie samenleeft met de natuur. Haar oudere zus Clara is veel serieuzer: ze is al jarenlang uit huis, woont samen met haar man Pierre (Denis Monechet) in Parijs en werkt op een advocatenkantoor. Als de moeder van Lily en Clara plotseling overlijdt, blijkt Lily niet in staat om voor zichzelf te zorgen. Clara trekt daarom bij haar in.

Het losbandige gedrag van Lily staat lijnrecht tegenover het keurige leventje van Clara, maar het is vooral de laatste die een spiegel voorgehouden krijgt. Terwijl ze haar zusje in het gareel probeert te houden, komt haar relatie met Pierre steeds meer onder druk te staan. Langzaamaan durft Clara los te laten wat van haar verwacht wordt, en zichzelf te zijn. Pieds Nus is een film over rouw en zusterliefde, maar de eigenlijke boodschap van de Franse regisseuse Fabienne Berthaud luidt: wees jezelf, ook al ben je compleet anders dan alle anderen. Door die boodschap en het uitstekende acteerwerk van Ludivine Sagnier en Diane Kruger, die hun zusterband zeer overtuigend neerzetten, is Pieds Nus een warme, liefdevolle film.

Pieds Nus ging vorig jaar in première op het filmfestival van Cannes en won daar de Art Cinema Award. Op het Cinemart, het co-productie platform van het IFFR, werd de film bekroond met een ARTE France Cinéma Award.

Pieds Nus. Regie: Fabienne Berthaud. Met: Ludivine Sagnier, Diane Kruger, Denis Monechet. Genre: Drama. Lengte: 108 minuten.
De film draait vanaf vandaag (24 maart) in de bioscoop in Nederland.