Filmrecensie Tomboy

Meisjes die eigenlijk liever een jongetje willen zijn, daar zijn niet veel films over gemaakt. De Franse regisseur Céline Sciamma waagt zich in haar nieuwste film Tomboy aan dit thema. In het drama staat het 10-jarige meisje Laure centraal. Ze is net met haar ouders en zusje Jeanne naar een stadje aan de buitenrand van Parijs verhuisd. Tijdens de zomervakantie, wanneer alle kinderen uit de buurt buiten spelen, voelt Laure zich buitengesloten. Totdat ze Lisa, ook 10 jaar, ontmoet. Vanaf hun eerste gesprek is Lisa ervan overtuigd dat Laure een jongen is. De jongensachtige Laure, die altijd is gekleed in een spijkerbroek en een t-shirt, gaat hierin graag mee en stelt zich voor als Michael.

Lisa introduceert Michael bij de kinderen uit de buurt en al snel is ‘hij’ één van hen. Het wordt echter steeds moeilijker voor Laure om haar geheim te bewaren. Want wat moet ze doen met haar ‘lege’ zwembroekje als ze door de jongens wordt meegevraagd naar het zwembad? En hoe gaat ze om met de gevoelens die Lisa voor Michael krijgt? Als Laure’s zusje Jeanne haar leugen ontdekt, wordt de situatie helemaal gecompliceerd voor Laure.

Regisseur Céline Sciamma is erin geslaagd om dit complexe thema op een warme, liefdevolle manier neer te zetten. Zij brengt het verhaal van Laure vanuit het perspectief van het kind zelf. Hierdoor wordt het verhaal niet al te dramatisch aangezet, wat de film vooral zacht en lieflijk maakt. De kinderacteurs, met name Laure, Lisa en Jeanne, zijn perfect gecast. Laure en haar zusje Jeanne zijn weliswaar echte tegenpolen (Laure is een echte tomboy en Jeanne is juist heel meisjesachtig), maar hebben een sterke band, die ontroerend is. Kortom: een mooie, warme, zomerse film.

Tomboy. Regie: Céline Sciamma. Met: Zoé Héran, Malonn Levana, Jeanne Disson, Sophie Cattani, Mathieu Demy. Genre: Drama. Lengte: 84 minuten.
De film draait vanaf donderdag 30 juni in de bioscoop in Nederland.

Frankrijk.blog.nl mag twee x twee vrijkaarten weggeven van Tomboy. Winnen?