Filmrecensie Tournée

Burlesque is hot. Danseres Dita Von Teese staat in alle bladen, vorige maand verscheen de Amerikaanse speelfilm Burlesque met Christina Aguilera in de hoofdrol, en er is ook een Franse film over deze excentrieke vorm van entertainment gemaakt: Tournée. Deze film van regisseur Mathieu Amalric (die zelf de hoofdrol speelt) gaat over Joachim Zand, die Frankrijk wil veroveren met een New Burlesque show, nadat zijn huwelijk en carrière in het slop zijn geraakt. Joachim belooft een groepje extravagante Amerikaanse striptease danseressen een succesvolle tournee met als hoogtepunt een show in Parijs.

Ondanks de sjofele hotels, schimmige deals en artistieke meningsverschillen scheppen de rondborstige dames een wervelende en romantische fantasiewereld vol glitter, valse wimpers en rode lipstick. Het publiek reageert enthousiast, maar achter de roodfluwelen coulissen vertoont de samenhorigheid van het bonte gezelschap barstjes als het hoogtepunt van de tournee uitblijft. Terwijl de tegenslagen zich opstapelen, moet Joachim onder ogen zien dat zijn dromen wellicht overmoedig waren.

De film, waarvoor Mathieu Amalric de prijs voor beste regie op het Filmfestival van Cannes 2010 won, oogt documentaire-achtig en daarin zit ook meteen de kracht. Je hebt als kijker het gevoel dat je met de groep mee op tournee bent. Op sympathie van de kijker hoeft Joachim niet te rekenen: hij is iemand die zelf een rommeltje van zijn eigen leven heeft gemaakt, en roept hoogstens gevoelens van medelijden op. De ware sterren van Tournée zijn uiteraard de stripteasedanseressen, die ondans hun tragikomische bestaan er het beste van maken. Dankzij hen is Tournée een plezier om naar te kijken.

Tournée. Regie: Mathieu Amalric. Met: Mathieu Amalric, Mimi Le Meaux, Dirty Martini, Kitten on the Keys. Genre: Komedie, drama. Lengte: 111 minuten.
De film draait vanaf donderdag 13 januari in verschillende bioscopen in Nederland.