Filmrecensie Intouchables // Film

Een Maserati rijdt met grote snelheid door de straten van Parijs. In de auto zitten een oudere, verlamde, blanke man (Philippe) en een jonge, donkere man (Driss), die achter het stuur zit. Al snel worden ze achtervolgd door de politie. Philippe en Driss sluiten snel een weddenschap af of het Driss zal lukken om de politie af te schudden. Dat lukt niet; ze worden klemgereden. Philippe doet tegenover de agenten net alsof hij een aanval heeft; ze moesten wel zo hard rijden, omdat ze met spoed op weg naar het ziekenhuis waren. De agenten trappen erin: onder politiebegeleiding worden Driss en Philippe naar het ziekenhuis gereden. De twee mannen hebben de grootste lol. Voici de openingsscène van de Franse filmhit Intouchables; met ruim 19 miljoen bezoekers in Frankrijk één van de meest succesvolle Franse films aller tijden. Met deze opening wordt meteen de toon voor de rest van de film gezet: humoristisch en met veel vaart.

De film van het Franse regisseursduo Olivier Nakache en Éric Toledano is gebaseerd op een waargebeurd verhaal over miljonair Philippe (fantastisch gespeeld door de Franse steracteur François Cluzet) die in een rolstoel zit. In hartje Parijs woont hij in een kast van een huis. Driss (een glansrol van ‘nieuwkomer’ Omar Sy, de terechte winnaar van de César voor Beste Acteur) woont daar ver vandaan, in één van de grimmige voorsteden. De jonge Senegalees leeft van een uitkering. Maar wie bijstand wil, moet solliciteren. Zo wordt Driss plotseling de persoonlijke verzorger van Philippe. Met zijn tomeloze energie zet hij Philippes stijve huishouden al snel op z’n kop. Maar ook Driss’ leven zal nooit meer hetzelfde zijn…

De contrasten tussen Philippe en Driss konden niet groter zijn:  jong/oud, zwart/blank, arm/rijk, gehandicapt/spring in ‘t veld.  Hoewel de regisseurs zeker gebruik hebben gemaakt van stereotypes, is Intouchables allesbehalve cliché. Omar Sy en François Cluzet zetten hun rol zo overtuigend neer, dat de op het eerste oog onmogelijk lijkende vriendschap geheel geloofwaardig wordt. Regisseursduo Nakache en Toledano weten op de juiste momenten de gevoelige snaar van de kijker te raken, maar zoetsappig wordt Intouchables nooit. Daar is de film simpelweg te grappig voor. De grote kracht van Intouchables zit namelijk niet alleen in de prachtige vriendschap tussen Driss en Philippe, maar vooral in de humor. En de grappen volgen elkaar in bijzonder hoog tempo op. Intouchables is simpelweg een heerlijke komedie. Gaat ‘m zien!

Eindoordeel redactie Frankrijk.blog.nl: ★★★★★

Intouchables. Regie: Olivier Nakache en Éric Toledano. Met: Omar Sy, François Cluzet. Genre: Komedie. Lengte: 112 minuten.
De film draait vanaf 22 maart in de bioscoop in Nederland. Bekijk de filmagenda.