Filmrecensie Polisse

Kleine kinderen die zijn misbruikt door hun opa of sportleraar, moeders die hun kinderen mishandelen of ontvoeren, en tieners die het slachtoffer zijn van groepsverkrachting. Het is dagelijkse kost voor het Zedenteam van het politiekorps in Parijs. De film Polisse, van de Franse regisseur Maïwenn, volgt een groep politieagenten uit dit team. De zaken die aan bod komen in de film, zijn gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen.

De nadruk in de rauwe, confronterende film ligt niet op de misbruikzaken, maar op het werk van de agenten en wat dat met hen doet. Alle ellende die zij tegenkomen, gaat hen niet in de koude kleren zitten. De agenten werken dag en nacht, waardoor veel van hen problemen binnen hun gezin hebben. Hun collega’s zijn een beetje hun familie geworden. Als ze een avond vrij hebben, gaan ze samen uit, maar er zijn ook veel spanningen onderling. De agenten zijn hard voor elkaar: als hen iets niet zint, vertellen ze dat elkaar op niet milde wijze. Scheldpartijen en flinke ruzies onderling zijn dan ook dagelijkse kost. Maar hieruit blijkt vooral een enorme passie die het team heeft voor het werk. Dat is wat Polisse met name toont: de grote betrokkenheid van de agenten bij hun werk. Ze zetten zich met hart en ziel in voor het welzijn van de kinderen. Zo is de scène ontroerend waarin een jongetje wordt gescheiden van zijn moeder, omdat zij niet voor hem kan zorgen. Het kindje, dat brullend afscheid moet nemen van zijn moeder, wordt liefdevol opgevangen door de agenten. Polisse laat ook de duidelijke hierarchie binnen de politie zien. Zo gaan de zaken van ‘Narcotica’, de afdeling verdovende middelen van de politie, altijd voor. Hierdoor voert het Zedenteam regelmatig verhitte discussies met de korpschef.

Rode draad door de film is de verhaallijn rondom Melissa, die wordt vertolkt door de regisseur van de film, Maïwenn. Melissa is een fotografe die op verzoek van het ministerie meeloopt met het team. Ze wordt verliefd op één van de agenten. Deze verhaallijn, en de grote aandacht voor het lief en leed in de privélevens van de agenten, leidt een beetje af van het daadwerkelijke doel van Maïwenn met de film: een realistisch beeld schetsen van het dagelijkse werk van het Zedenteam van de Parijse politie. Toch slaagt ze ruimschoots in dit doel. De film oogt als een documentaire, en is om die reden in de Franse pers veelal vergeleken met Entre Les Murs, een succesvolle documentaire over een schoolklas in een Franse achterstandswijk. Polisse was met ruim 2,3 bezoekers eveneens een succes in Frankrijk, en tevens de verdiende winnaar van de Juryprijs op het Filmfestival in Cannes.

Eindoordeel redactie Frankrijk.blog.nl: ★★★☆☆

Polisse. Regie: Maïwenn. Met: Maïwenn, Marina foïs, Karin Viard, Joey Starr. Genre: Drama. Lengte: 127 minuten.
De film is momenteel te zien in de bioscoop in Nederland. Bekijk de filmagenda.