Filmrecensie La guerre est déclarée

Tijdens een avondje stappen staat de wereld van Roméo even stil als hij een prachtige jongedame in het vizier krijgt. Als ze op elkaar afstappen, stelt hij zichzelf voor. ‘Dat is een grapje zeker?’ antwoordt ze. ‘Ik heet Juliette.’ Het is één van de eerste scènes van de nieuwe Franse film La guerre est déclarée: het begin van een prachtig liefdesverhaal tussen Roméo en Juliette.

Het prille geluk van het koppel wordt opgeschrikt wanneer hun pasgeboren zoon Adam ernstig ziek blijkt te zijn. De ziekte van hun zoon brengt hen in een strijd vol chaos, waarin het jonge stel hun weg naar volwassenheid moet zien te vinden. Hoe traumatisch de situatie echter lijkt, met moed en de liefde voor elkaar proberen de twee samen hun geluk te vinden.

De film is gebaseerd op het ware levensverhaal van regisseur Valérie Donzelli en haar echtgenoot, die beiden ook zelf de rollen in de film vertolken. Het is daardoor een erg persoonlijke film geworden, en dat voel je als kijker. Hoewel het verhaal grotendeels over de strijd tegen kanker gaat, staat de ziekte niet centraal in La guerre est déclarée. De film gaat met name over twee geliefden die hun geluk met man en macht proberen vast te houden. Donzelli heeft er geen zwaar drama van gemaakt; de energie van Roméo en Juliette spat van het scherm af. Erg aangrijpend, meeslepend en mooi.

Frankrijk.blog.nl mag 2 x 2 vrijkaarten weggeven van La guerre est déclarée. Winnen?

La guerre est déclarée. Regie: Valérie Donzelli. Met: Valérie Donzelli, Jérémie Elkaïm, César Desseix, Gabriel Elkaïm. Genre: Drama. Lengte: 100 minuten.
De film draait vanaf 22 september in de bioscoop in Nederland.