Achter de schermen bij verkiezingscampagne Hollande (boekrecensie)

Zijn debuutroman HhhH, over nazikopstuk Reinhard Heydrich, werd een enorme bestseller en kreeg de Prix Goncourt du Premier Roman 2010 (de prijs voor het beste debuut in Frankrijk) en dus keek tout literair minnend Frankrijk (én Nederland) uit naar de opvolger van auteur Laurent Binet. Die is er nu: Niets gaat zoals verwacht, waarin Binet de Franse president François Hollande en zijn team volgt tijdens de verkiezingscampagne.

Binet kreeg het idee voor het boek toen hij naar een aflevering van de Amerikaanse serie The West Wing keek, over de ontwikkelingen van een fictieve Amerikaanse president en de leden van het Witte Huis. Hij was vooral geïnteresseerd in het verborgen mechanisme achter een verkiezingscampagne: de tactische beslissingen en de mediagekte. Hollande stemde in met Binets voorstel en liet hem achter de schermen meelopen tijdens de verkiezingsstrijd.

Net als in HhhH heeft Binet zichzelf ook in Niets gaat zoals verwacht onderwerp van het verhaal gemaakt. Het boek wordt geschreven vanuit zijn eigen gezichtspunt. Dit pakt wederom goed uit: je hebt als lezer het gevoel dat je bij de gesprekken aanwezig bent. Hollande is verrassend openhartig en Binet was dan ook bij veel momenten aanwezig die normaal gesproken achter gesloten deuren plaatsvinden, zoals het moment waarop Hollande te horen kreeg dat hij was verkozen tot president.

Zijn er schokkende zaken aan het licht gekomen door Niets gaat zoals verwacht? Nee. Met name doordat Hollande zo ontzettend nuchter is, komt het nergens tot rare uitspattingen in het boek. Toch geeft het een interessant kijkje achter de schermen. Zo worden de geruchten bevestigd dat de strijd tussen Hollande en Sarkozy niet alleen om het presidentschap ging, maar ook een persoonlijke strijd was geworden. Als Valérie Trierweiler na de verkiezingsoverwinning aan het team vraagt op wie zij het meest wraak hebben genomen, antwoordt Hollande: “Sarkozy”. De UMP’er was overigens wel zo sportief om Hollande op te bellen om hem te feliciteren met zijn overwinning. Als Binet vraagt hoe het gesprek ging, vertelt Hollande: “Hij praatte zoals gewoonlijk over zichzelf: hoe zwaar het voor hem en zijn gezin was geweest.” Geen wereldschokkend nieuws, maar wel vermakelijk leesvoer. En voor wie van het politieke spel en de bijbehorende intriges houdt, is dit een must read.

Niets gaat zoals verwacht. Auteur: Laurent Binet. Uitgeverij: Meulenhoff. Aantal pagina’s: 288. ISBN: 9789029088985. Prijs: € 19,95.